ARTIKEL
Responsiv webbdesign enda alternativet

Det mobila surfandet ökar lavinartat och att ha en icke mobilanpassad hemsida kan vara förödande. Återkommande besökare från mobil kan du glömma. I dagens it-samhälle ska det gå snabbt och vara tillgängligt.

I Sverige idag använder 73 % smartphones (2014), 69 % kopplar upp sig mot internet via mobilen (2014), 54 %* dagligen (2014) och 31 % flera gånger dagligen (2014). Med andra ord har en mobilanpassad hemsida aldrig varit viktigare.

Vad är responsiv webbdesign? Det är när en hemsida är anpassningsbar. När innehåll, navigation, funktionalitet och design anpassar sig utifrån vilken enhet besökaren använder.

Hur ser din hemsida ut i mobilen? Du märker ganska snabbt om din hemsida ser illa ut i mobilen. Behöver du till exempel zooma in eller scrolla i sidled för att ta del av hemsidans innehåll, då är det hög tid att investera i en hemsida som är byggd med responsiv webbdesign.

Responsiv webbdesign handlar inte bara om att ha en hemsida som ska se lika bra ut oavsett enhet eller att få återkommande besök från till exempel mobilanvändare. Sedan den 21 april i år premierar också sökmotorn Google mobilvänliga hemsidor i det organiska sökresultatet. Det vill säga att hemsidor som är mobilanpassade ges företräde. Detta gäller än så länge bara vid sökning med mobila enheter, men oerhört viktigt med tanke på hur mobilsurfandet ökar.

Funderar du på att skaffa en ny hemsida eller är processen igång? Tänk - responsiv webbdesign. Du ska ha en responsiv hemsida, det är det enda alternativet. Varningsklockorna dånar för webb- eller reklambyrås som inte bygger hemsidor med responsiv webbdesign.

Byt byrå!

Källa: Uppgifterna är hämtade från "Svenskarna och internet 2014", www.soi2014.se.