ARTIKEL
Tips för grundläggande sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är inte så svårt som det låter och gemene man klarar att göra en grundläggande sökmotoroptimering utan några större förkunskaper. Någorlunda kunskaper i HTML är alltid bra.

Sökmotoroptimering kallas även för SEO (Search Engine Optimization) och är en långsiktig marknadsföringsform. Om man istället vill ha resultat omgående bör man istället använda sig utav sponsrade länkar (t ex Google Adwords). Sökmotoroptimering brukar delas upp i on-page och off-page, och det vi ska inrikta oss på är on-page.

1. Sökord och sökfraser

Vilka sökord eller sökfraser vill ditt företag synas på? Skriv en lista med relevanta sökord/sökfraser. Googla dem och ta reda på konkurrensen kring era sökord/sökfraser. Högt antal träffar på ett sökord eller sökfras innebär oftast hög konkurrens. Är företaget lokalt baserat kan man med fördel lägga till orten, t ex "begagnade bilar malmö". Detta kallas "long-tail keywords" inom sökmotoroptimering och minskar konkurrensen och ger ett mer exakt sökresultat för den som söker.

2. Unika och relevanta titlar

Titeltaggen är viktig för både sökmotorer och blivande besökare. <title>-taggen placeras i början av HTML-dokumentet och inom <head>-taggen.
Titlarna bör hållas korta cirka 65 tecken inklusive mellanslag. Helst ska alla hemsidans undersidor ha unika och relevanta titlar baserade på utvalda sökord/sökfraser och innehåll för respektive sida på hemsidan.

Exempel på en <title>-tagg:
<title>Begagnade bilar i Malmö - Nisses Bil</title>

3. Korta och informativa beskrivningar

Meta-beskrivningen ska sammanfatta sidans innehåll och ge sökmotorer och blivande besökare mer "kött på benen".
<meta>-taggen för beskrivningen placeras direkt efter <title>-taggen och beskrivningen ska vara cirka 150 tecken eller mindre inklusive mellanslag.

Exempel på en <meta>-beskrivning:
<meta name="description" content="Nisses Bil i Malmö har ett stort utbud av begagnade bilar. Välkommen in och hitta din drömbil!">

4. Sökmotorvänliga webbadresser

Det är inte alls ovanligt att webbadresser är oläsliga såväl för sökmotorer som besökare.

Exempel på oläsliga webbadresser:
www.nissesbil.se/?p=123
www.nissesbil.se/sida1.html

Vare sig man har en statisk hemsida eller en hemsida med bakomliggande CMS, t ex WordPress så är det tämligen enkelt att åstadkomma sökmotorvänliga webbadresser.
Har man en statisk hemsida är det bara att ändra filnamn, men glöm inte att göra 301-redirect om det är en befintlig sida som är indexerad av sökmotorerna. Har man t. ex en WordPress-sida kan man via administrationsgränssnittet under "Inställningar -> Permalänkar" göra inställningar som ger sökmotorvänliga webbadresser.

Exempel på sökmotorvänliga webbadresser:
www.nissesbil.se/begagnade-bilar
www.nissesbil.se/begagnade-bilar.html

5. Bra och strukturerat textinnehåll

Textinnehållet på en hemsida är A och O. Skriv lättlästa och strukturerade texter. Huvudrubrik får <h1>-tagg följt av <h2> och <h3> osv. <h1> och <h2> bör endast användas bara en gång per sida medan <h3> osv kan förekomma flera gånger. Dela upp texten i stycken. Använd sökord/sökfraser i texten även böjd form. Viktiga ord kan utmärkas med fet- eller kursivstil genom att använda <strong>-taggen för fetstil och <em>-taggen för kursivt.

Exempel på text:
<h1>Begagnade bilar</h1>
<strong>Letar du efter en begagnad bil?</ strong> Vi på Nisses Bil i Malmö har mångårig erfarenhet av försäljning av bilar. Vi har ett stort utbud av begagnade bilar från flera bilmärken. Vi är övertygade om att det finns en bil hos oss för alla personligheter.

6. Uppdatera regelbundet

Uppdatera din hemsida regelbundet. En aktiv hemsida får oftare besök av sökmotorernas robotar samt att det är trevligt för besökare att känna att det händer något på hemsidan.

Sammanfattning

Den röda tråden är ganska uppenbar. Sökord eller sökfraser ska finns med från webbadress till textinnehåll för varje sida på en hemsida (se sökord/sökfraser markerat i grönt under respektive punkter).